Sunday, February 15, 2009

Jonker's Amsterdam #3: De Prinsengracht

Vorige week zondag slenterde ik met een camera in de aanslag over de Prinsengracht, en zojuist bezocht in het Van Gogh Museum. En hoorde ik op de radio dat Ajax de klassieker tegen Feyenoord had gewonnen: fijn! Maar nu eerst een gracht, een prinselijke gracht, in het kader van mijn reizen door mijn woonplaats. De Prinsengracht in woord en beeld.

Ik heb wel wat met de Prinsengracht. Het verst af van de lelijke lichtreclames van de Dam en omgeving ligt de Prinsengracht geduldig te wachten op een nominatie als Werelderfgoed van de hele Amsterdamse binnenstad. Maar misschien verdient zij het nog wel het meest. Wie kent niet de Noorderkerk, het Anne Frankhuis en natuurlijk de Westerkerk. Hier lopend heb je het gevoel door eeuwen historie te schuiven. En dat klopt ook wel: het begin van de gracht werd al in 1612 gemaakt.

Hedentendage kent televisiekijkend Nederland haar natuurlijk van het Prinsengrachtconcert. De afsluiting ervan - een door allen uit volle borst meegezongen "Aan de Amsterdamse grachten" - bezorgt mij elk jaar weer kippevel.

Vroeger kwam ik wel eens in van Puffelen, om aan de Spiegelbar een biertje te doen. Ooit vierde ik mijn verjaardag met Ghis en HP in De Prins, de vierkazenkaasfondue is een toppertje :-) En al lopende kwam ik een aantal mooie plaatjes tegen, die ik graag met jullie deel.

Om een nieuwe blik te ontwikkelen liep ik het eerste stuk vanaf het begin aan de CS-kant, en sloot ik af met een tochtje van het laatste stuk voor het Nieuwe Prinsengracht gaat heten, met het uitzicht op de Amstel, Carré en de Magere Brug als beloning. Onderweg weinig contacten: met een camera op je buik ben je al gauw een domme toerist en in Mokum zijn die geen aandacht waard, tenzij ze wat bestellen natuurlijk. Ik heb dus alle tijd de sfeer in me op te nemen en te genieten van de omgeving. Temperatuur is fris, dus wel een beetje doorstappen. Ik verheug me op de zomer!

Wat opvalt is de overweldigend aanwezige kleur grachtengroen, afgewisseld met Amsterdams bloedrood, zwart en veel prachtige gevelstenen en voordeuren. Alleen al met de bellen en kloppers zou ik een heel fotoboek kunnen vullen. Maar daarvoor is deze serie niet: mij rest slechts een fototour in vogelvlucht.

En kijk eens goed naar dat gevelplateau van een verzekeringsmaatschappij. Schitterend hoe men in de reclame toen al in de vergelijking een argument zocht voor de verkoop. Een donker dal links met niets dan ellende in het verschiet, en een rustige, veilige afslag rechtsaf. Mèt verzekeringspolis uiteraard. Da's pas een USP!

Bij de kruising met de Utrechtsestraat kom ik Lijn 4 weer tegen, en zo sluit ik het eerste ringetje binnen mijn omzwervingen. Met een 'stitch' van een serie opnames van links naar rechts laat ik u achter met het resultaat: een mooi zicht op deze beeldbepalende ader in de binnenstad. De oer-mokumse elementen als een woonboot, een hoge brug, Amsterdammertjes, veel fietsen en teveel auto's vormen tezamen een mooi stilleven als besluit van een lange, lekkere wandeling over de gracht.

No comments: