Saturday, May 16, 2009

Jonker's Amsterdam #5: De Magere Brug


De Magere Brug is eigenlijk maar een raar geval. Veel te smal en een behoorlijk obstakel, zo midden in de Amstel. Maar hij is vooral mooi, en verbindt de binnenstad met de nieuwe grachten. Eerst heette hij dan ook Kerkstraatbrug, van de oude naar de nieuwe Kerkstraat. Er zijn al verschillende bruggen op deze plek geweest, en tot niet eens zo heel lang geleden werd hij met de hand bediend. En tot 2003 kon je er met de auto overheen, heb ik in mijn studententijd ook ooit eens gedaan. Smal!


De Magere Brug hoort bij het Bevrijdingsdagconcert, zoals de Prinsengrachtbruggen bij het aldaar gegeven Prinsengrachtconcert horen. Elke toerist neemt er wel een foto, en ook Jonker toog erheen. De resultaten ziet u hier. Zeker voor fietsend Amsterdam is hij de verbinding tussen de binnenstad en het gebied waar ik vroeger woonde. Na een nacht sociëteit nam ik meestal de Blauwbrug, voor de Stopera langs. Maar op tochten uit andere delen van de stad was de Magere Brug net zo snel.
In het kader van Jonker's Amsterdam ligt deze brug in het verlengde van mijn reis over de Prinsengracht, en biedt een schitterend zicht op drie van mijn volgende doelen: de Stopera, de Hermitage en uiteraard Carré. Vast goed voor een volgende blog :-)


In de oorlog was er minder fraais te zien: vanaf hier begon immers de Joodse Wijk, een getto waarin vele Joden samenleefden. Een bruggetje :-) naar mijn komende bezoek aan het Anne Frank Huis zullen we maar zeggen...en vooruit, als laatste dan een overzichtsfoto van de brug, omdat het zo'n leuk speeltje is dat stitchen. Best aardig, al zeg ik het zelf. Maar het eindoordeel is aan u. Als je erop klikt, krijg je een grotere versie. Tot een volgende Jonker!

No comments: