Sunday, April 16, 2006

Kapitein Rob


Woensdagmiddag, een uur of drie, zo ergens rond 1980. De bibliobus stopt bij de kerk en ik beklim de drie treden omhoog. Dat de Bibliobus gewoon een SRV wagen is met overbelading, maakt mij niets uit. Want binnen .... staan boeken. Dat wij onder onze familieleden verdeeld zo ongeveer de enigzins lezenswaardige titels al bijna allemaal hebben verslonden, is slechts een kleine smet op het plezier. Er zijn altijd meer en grotere bibliotheken, die van één dorp verder bijvoorbeeld. Wat is een kwartier fietsen voor een nieuw boek? Niks!
Nee, het gaat me dit keer niet om Literatuur. We beginnen rustig en komen daar pas later aan toe; mijn vaders bibliotheek telde toen 5000 plus boeken, die kwamen later aan bod. In die tijd las ik nog Pietje Puk, de Kameleon, Arendsoog en van dat soort dingen. Een favoriet was zeker Kapitein Rob. Van die liggende boekjes (oblong formaat) , met een harde kaft om de leesgrage handjes van de schoolkinderen te kunnen doorstaan. Eén voor één verslond ik ze. Verhalen met boeven als Cigarette Larry, Professor Lupardi en Peer den Schuimer. En helden als Kapitein Rob zelf, zijn hond Skip en zijn schepen Vrijheid 1, 2 enzovoorts... Verrassend genoeg waren veel van de onderdelen uit zijn boeken heel modern: radiografische besturing, gedachtencontrole, kernenergie enzovoorts waren zaken die al voorkwamen in Rob's avonturen. Soms wat beleerderig, maar ja, het gaat ook wel om materiaal van drie generaties terug.
Enige jaren geleden begon men met de heruitgave van de avonturen. Niet meer liggend, maar op A4 uitgegeven, met een blauwe omslag en twee verhalen per band. Ik heb inmiddels al heel wat delen en ga zeker door tot ik ze allemaal heb.
Ook in het heden krijgt Pieter J. Kuhn de aandacht die hij verdient: een plek in de Stripheldenbuurt in Almere, tussen grootheden als Toonder. Met de Pieter J. Kuhnstraat, de Professor Lupardistraat en de Kapitein Robstraat is het eerbetoon compleet. Ze gaan er nu zelfs een film van maken, die perfect past in de verfilming van Helden Uit Mijn Jeugd: Michel Vaillant, De Kameleon en ga zo maar door. Zijn we in een decennium beland dat alleen terugkijkt? Weltschmerz? Anyway, hier staat de film info en hier de plattegrond.

Even voor de goede orde: copyright van deze afbeeldingen berust bij de Erven Pieter J. Kuhn.

No comments: