Saturday, December 13, 2008

The Soulshow is over

Aartswoud, ´t is weekend, ergens aan het einde van de avond. Jaar? Ergens rond 1980 denk ik. Op mijn kamertje onder het riet van onze stolpboerderij staat mijn transistorradio afgestemd op de Soulshow. Heerlijke soul, disco en funk klinken zo vet op mijn van Opa Ham gekregen Panasonic.

In een tijd dat Pop vooral opgang deed bleef ik ook naar funk en disco luisteren, en het heeft me nooit losgelaten. Mijn vader verzorgde input aan de klassieke kant. Ferry Maat was er persoonlijk verantwoordelijk voor dat mijn muzieksmaak breder en breder werd. En via de geweldige uitzendingen vanuit Nick Vollebregts Jazz café kwam ook mijn liefde voor jazz los.

Door al die jaren heen maakte ik de overgang mee van die grote banden op recorders, naar cassettebandjes, de 78 toerenplaat, 12 inch langspelers (het woord alleen al), singles en als een van de eersten had ik een cd speler. Van Philips :-)

Nu ligt er een iPod in de auto met 20 GB aan muziek, en staan 450 cd's in mijn kast te schreeuwen om gedraaid te worden. En van de Soulshow is er iedere week een Podcast te downloaden. Op mijn tv zit digitale radio met een immens aantal opties aan muziekstijlen. The times they are a-changing...

Ik heb 11 jaar in de muziek gewerkt en er is geen grotere invloed op mijn leven dan die muziek. Aan liedjes hangen herinneringen, mensen, gebeurtenissen en gevoelens. De radio is zo lang een vriend voor me geweest en zal dat ook blijven: Queen verwoordt dat heel mooi in Radio Ga-Ga...

I'd sit alone and watch your light My only friend through teenage nights And everything I had to know I heard it on my radio -- Radio

Let's hope you never leave old friend Like all good things on you we depend So stick around cos we might miss you When we grow tired of all this visual You had your time, you had the power You've yet to have your finest hour Radio -- Radio

Is toch waar? Zeker nu ik weer zo veel tijd in de auto spendeer heb ik een hernieuwde liefde voor radio opgedaan. En de Soulshow hoort daarbij. De laatste jaren op Radio Veronica, sowieso een favorietje natuurlijk. Heerlijke muziek uit de tachtiger jaren, zeg maar mijn schoolperiode.

En nu is het dan voorbij. Wegens gezondheidsredenen doet Ferry een stapje terug en is een ster aan het radiofirmament naar de archieven verhuisd. Gelukkig blijft Maat zijn show Maat in de middag wel doen, zodat we zijn karakteristieke geluid nog niet hoeven te missen.

Dank je, Ferry, voor al die gave muziek.

No comments: