Sunday, April 26, 2009

He da's toevallig

Net terug uit Hoorn na een heerlijk etentje met J R K MF en de kids en een fijn gesprek op het terras, zit ik even uit te puffen op de bank. Zet de tv aan een schakel naar Heb ik genoeg van Karin de Groot. Dit programma van de KRO gaat over wat echt belangrijk is in het leven. In deze tijd van recessie is het goed daar eens bij stil te staan. Ervan uitgaande dat geld niet gelukkig maakt, gaat Karin op zoek naar de immateriële rijkdom in het leven.

Bij de derde scene valt me opeens een tegelplateau op dat ik eerder liet zien. Ik beschreef het in het kader van mijn reis, Jonker's Amsterdam. Wel heel toevallig dat ik het nu weer tegen kom op tv! Ene Wouter woont hiernaast, een verwarde man van 63, met elf parkieten in een kooi, op een prachtige plek in het centrum van Amsterdam. Maar hij kan daar niet van genieten. Wouter heeft al enige jaren geen grip meer op zijn situatie. Psychisch kreeg hij steeds meer problemen, en ook lichamelijk steeds meer last. Tot overmaat van ramp overleed vorig jaar zijn partner. Het huis is al járen niet schoongemaakt. Hij bezit, als voormalig predikant, enorm veel boeken. Muizen hebben daar nu vrij spel en eten zijn hele bibliotheek op. Om zijn verdriet te vergeten wandelt hij de hele dag door de stad.

Ik vrees dat Wouter de linkerweg heeft gekozen, of erop is terecht gekomen.... Ik wens u allen vanaf deze plek de rechterzijde van het plateau toe. En een mooie feestweek / vakantieweek!

No comments: