Saturday, July 9, 2011

Livorno


Dinsdag 28 juni 2011

Vandaag even geen autorijden: ik wandel door Livorno en bekijk de Dom, de oude en nieuwe forten en de haven. Zoals inmiddels gebruikelijk geniet ik een heerlijke lunch en de pasta met spinazie en carpaccio zijn simpel maar groots. Een glas wijn erbij helpt ook ;-)
Daarna stap ik in zo’n rondvaartboot en krijg een mooie rondleiding door Livorno. De gids spreekt zeer vreemd Engels en spreek boat uit als bo-at tot vermaak van iedereen aan boord. Veel Spanjaarden hier trouwens, en Engelsen.
Om uit te puffen van de hitte (28 graden ongeveer) borrel ik of een terras en wandel na een verfrissende douche de stad in voor het avondeten.
Het wordt Borgo dei Cappucini nr 26 ... Heerlijk. Start met gratis prosecco en Pasta Frite, zoute bolletjes van pastadeeg. Bruschette miste en penne al pomodoro e pesto, witte wijn en Pellegrino, heerlijk zacht bubbelend bronwater.
De bruschetti zijn heerlijk, twee met tomaat, eentje met zachte champignons en eentje met spek en pesto. Koken is niet moeilijk, hou ik mezelf voor. Eenvoud is schoonheid.
Flarden van gesprekken komen uit ramen, het is 22.07 en nog steeds 27 graden. Livorno leeft!
De penne zijn just right, stevig al dente, de saus hangt er als vanzelf op. Een blaadje thijm maakt het af .... Ik geniet. Zou Kluwer Italie nog banen open hebben ;) ?
De juiste balans is gevonden: de hele dag in de zon, een halve fles wijn en een hele fles Pellegrino. Damn , als er iemand naast me zou zitten zou ik nooit meer weg willen. En met iemand bedoel ik een heel specifiek iemand... :)
De eigenaar Brunino kijkt vergenoegd toe, de kok wrijft in zijn handen. Weer een gelukkige klant in vakantieland :) ... Voor een totaal van niet meer dan 20 euro neem ik zielsgelukkig afscheid en steggel naar mijn hotel .. :)

No comments: